چشمه برم

چشمه زیبای برم در مركز شهر لردگان واقع گرديده و با شهركرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ كيلومتر فاصله دارد.

تاریخ لردگان همان تاریخ چشمه برم است و بس، از زمانی که این چشمه رازآلود وجود داشته تمدن های بسیاری بر کناره های این چشمه به وجود آمده و از بین رفته اند، به گونه ای که قدیمی ترین شهر استان چهارمحال بختیاری نیز شهرستان لردگان است که به دلیل آب و هوای مطبوع خصوصا در زمستان های سرد استان چهارمحال و بختیاری مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران و مسافران است.

جوشش چشمه های مصفای برم در مرکز شهر لردگان گردشگاهی با همین نام را به وجود آورده است . اين چشمه پر آب علاوه بر تامين آب كشاورزي، يكي از سرشاخه هاي كارون به حساب آمده و چشم انداز زيبايي را براي شهر لردگان بوجود آورده است. اطراف اين چشمه بصورت پاركي جهت تفرج و گذراندن اوقات فراغت اهالي شهر لردگان و گردشگران فضاسازي شده است.از خصوصیات ویژه ی این چشمه تاثیر کم خشکسالی های پی در پی و متوالی بر میزان آب آن است. در سال های خیلی دور، به علت خشکسالی های چندین ساله تمام چشمه های اطراف منطقه لردگان مانند چشمه میلاس، تنگ کلوره، ارمند، کرف و چشمه های کوه ریگ به شدت کم آب می شد یا کاملا می خشکید و تنها چشمه ای که هنوز اّب آن جریان داشت همین چشمه برم بود و عشایر و روستائیان اطراف از فاصله های چند فرسخی برای برداشتن آب به لردگان می آمدند.

در چند سال اخیر نیز که خشکسالی طولانی در منطقه رخ داده اکثر چشمه های اطراف کم آب شده اند ولی چشمه برم هنوز پرآب است.برای مردم این منطقه چشمه برم همیشه مقدس بود و هیچ گاه به حریم آن آسیبی نرساندند و کمتر کسی وارد دریاچه چشمه می شد و حتی شکار پرندگان و ماهیانش کار ناپسندی بود.

از سال ۱۳۳۴ که شهرداری لردگان ایجاد شد تا قبل از انقلاب تغییرات خاصی در چشمه برم لردگان به وجود نیامد. فقط حصاری دور آن کشیده شد و قایقی هم بر روی دریاچه چشمه قرار داشت که امکان قایق سواری را فراهم می نمود.

پس از انقلاب اسلامی، ابتدا دیوار بتنی – سنگی دور تا دور دریچه ایجاد شد که تا حدودی حریم چشمه را از تجاوزهای بیشتر حفظ کرد. همزمان با آن حوضچه ای در کنار چشمه به عنوان استخر روباز احداث شد که تابستان ها نوجوانان در آن به شنا می پرداختند. از آنجا که این حوضچه به شیوه غیر اصولی و غیر بهداشتی ساخته شده بود گل و لای و لجن فراوانی در ته آن جای گرفت و آلودگی های ناشی از آن و شنای کودکان به آب چشمه نفوذ کرد و هم اکنون نیز آب این چشمه که زمانی در ردیف گواراترین آب های ایران بود به شدت آلوده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *